laatste helft van de week - Reisverslag uit Kyanshiogo, Ghana van mandy kerkhof - WaarBenJij.nu laatste helft van de week - Reisverslag uit Kyanshiogo, Ghana van mandy kerkhof - WaarBenJij.nu

laatste helft van de week

Blijf op de hoogte en volg mandy

27 Maart 2015 | Ghana, Kyanshiogo

Donderdag alweer.. De tijd gaat wel snel! times flies when you're having fun! Gister tijdens het avondeten; gelukkig weer eens gewoon rijst, weer gekletst met mn "paps". Die maakt zich op moment best veel zorgen. Hij zat namelijk te vertellen dat de cedi omhoog gaat, terwijl lonen hetzelfde blijven. Weet niet meer hoe dit bij economie genoemd werd maarja.. Gevolg dat de mensen; vooral arme mensen nog minder kunnen kopen van het geld. Zo is het in september altijd stress, en niemand vrolijk. Dit komt door het betalen voor de school. Zo kost de universiteit ongeveer 500 euro, de hogere school 100 en lagere school 30 euro per jaar. Maar als je nagaat dat de meeste gezinnen of geen inkomen hebben, of wel werken en dan 50 euro per maand verdienen. Moet je toch echt stressen om het geld bij elkaar te krijgen. En op het moment als je klaar bent met de universiteit is de kans op een baan nog klein ook..
Zo zie je ook dat in mijn gastgezin, de moeder elke ochtend werkt. Deze gaat dan poetsen. De vader heeft diabetes en kan daardoor nog niet werken. Dan krijgen ze nog geld omdat ik hier inwoon en ondertussen doen ze veel om bij te verdienen. Zo zijn de zakjes water van 500 ml, als je er een hoop tegelijk koopt maar 5 pesewa, terwijl als je ze per stuk koopt 10 pesewa kost. Dus bijv 1.10 is 1 cedi en 10 pesewa. En 3,7 cedi staat gelijk aan 1 euro. Maar bij elk zakje wat ze verkopen hebben ze toch weer dubbele winst. Dit is hetzelfde met de verkoop van olie, kopen ze groot in om goedkoper te verkopen.. Zo kunnen ze toch weer een extraatje verdienen.
Op donderdag een dagje intro, dus vrij van de school. Begonnen met een dagje jambe les maar dat is nog moeilijk.. Merkte gelijk dat ik toch echt geen ritme heb. Maar het ging steeds beter!! In de lodge geluncht. Kregen we broodje tonijn, zoals jullie vast weten vind ik vis "heerlijk". Gelukkig kreeg ik een broodje met ei. Daarna begon het zo te regenen!! Paar uurtjes later werd het minder en kregen we een rondleiding in sylvesters dorp malshgu. Kregen we uitleg hoe het dorp is opgericht, kregen we een rondleiding door het dorp; daar zit ook de kidz active school. Een hoop uitleg over het huwelijk, bij moslims komt het hier nog voor dat ze gedwongen worden uitgehuwelijkt, maar gelukkig bijna niet meer. Daarna weer fufu gegeten! Weer met de handjes!
Ik was zo moe dat ik kwart over 7 heerlijk in mijn bedje lag! 2 x wakker geworden omdat ik het gewoon te koud had. Vervolgens deken gepakt en weer verder geslapen!
Vrijdag weer een dagje naar de school! Vandaag was het meeting day dus alle ouders kwamen... Met als gevolg dat ik de gehele dag zonder juffrouw stond. Met hulp van 3 meiden die in hogere klassen zaten. Maar was wel zwaar hoor! Ze luisteren toch niet zo goed naar een blanke! Achja heb het gered tot half 12 en toen heb ik ze maar uur eerder laten gaan! Nu lekker genieten van mijn weekend!!
Groetjessss uit een nog steeds warm ghana

  • 28 Maart 2015 - 18:27

    Nathalie:

    Hey, ik moest ff weer bijlezen want ik lag 3 updates achter van je.
    Jee wat maak jij een hoop mee. Geweldig leuk terwijl het toch een hele omschakeling is.
    Alleen het wachten op de bus al ha ha.
    Ik heb hier nog geen geduld bij de McDrive

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

mandy

Hoi allemaal, 7 maart is het zover en ga ik voor 8 weken naar Ghana tot 2 mei! Ik hoop dat jullie het een beetje leuk vinden om het mee te lezen! Groetjes, Mandy

Actief sinds 14 Dec. 2014
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 9265

Voorgaande reizen:

07 Maart 2015 - 02 Mei 2015

Ghana

Landen bezocht: