projecten - Reisverslag uit Sigameri, Ghana van mandy kerkhof - WaarBenJij.nu projecten - Reisverslag uit Sigameri, Ghana van mandy kerkhof - WaarBenJij.nu

projecten

Blijf op de hoogte en volg mandy

18 Maart 2015 | Ghana, Sigameri

Hallotjess,
Vandaag is het alweer maandag. De kids doen voor dat ze naar school gaan alles opruimen (ze gooien hier eerst alles op de grond en maken dit 1 x per dag schoon, snap ik nog steeds niet. Kunnen het beter gelijk weggooien mja). Dan schooluniform aan en gaan. De schooluniformen zitten onder gaten, rugzakken gaan niet dicht en zijn kapot, daaronder schoenen (meestal ook kapot). Ze nemen een zakje droge rijst mee om in de pauze te eten..
Het had vannacht eindelijk een keer regent dus het is goed afgekoeld. Wel zit ik om me heen te kijken, overal kippen, geiten, schapen, koeien, lopen rond. Zijn hier dus echte scharrelkippen haha. Die eten gewoon wat er op de grond ligt. Ieder weet door een bandje precies van wie, welk dier is.
De douche doet het ook nog steeds niet, maar een bak met water werkt ook prima. Ik merk dat ik overal steeds meer aan gewent raak en steeds makkelijker ik wordt.
Vandaag eerste werkdagje. Samen met josien op pad. Maar hoe leuk het weeshuis klinkt, viel het een beetje tegen. Kindjes zijn tussen bijna een jaar en 2.. Slapen veel en je kunt vrij weinig doen. Morgen kijkje nemen bij de crèche!
Vandaag rijstebol met iets van palmnotensoep. Ook een moeder van een baby blij kunnen maken met een slabbertje van tante ank!
Vannacht heeft het heerlijk geregend, dus lekker afgekoeld!
Vandaag naar de crèche! Sylvester kwam me ophalen op de motor.. Menn wat gevaarlijk.. Zonder helm, heel hard, op motors die bij ons afgekeurd zouden worden en onder tussen te smsen.. Nee dat nooit meer! Pak wel een taxi haha. Mn leven is wel meer waard.
Op de kids active school zie; http://www.kidzactive.nl/kidzhome.htm. Op de site kun je ook verdere achtergrond lezen. De school is echt bijzonder, zo kan iedereen naar school. Bij ons is dat normaal, maar hier kost een school en veel geld, en de kinderen kunnen dan niet werken.
De school bleek groter dan ik had gedacht! En er wordt stukjes bij beetjes aangebouwd en verbeterd.
Maar ook dat is natuurlijk allemaal heel duur. Naar de rondleiding begonnen op de crèche. Echt super leuk kinders van 2,5-3,5 mee het abc leren, spelletjes doen. Wel werden aan het eind van de ochtend kinderen geslagen. Ik vroeg de juffrouw waarom dat ze dat deed, maar ze kan de kinderen anders niet corrigeren. Ik heb dit nog nagevraagd aan yvonne, medeoprichter van kids active. Deze gaf aan dat ze de regel hebben moeten invoeren dat als een kindje echt niet luistert een tikje op kuit en als het heel erg is op de handen. Nu klinkt dit heel hard, bij yvonne doet het ook nog steeds pijn. Maar het merendeel van de kinderen wordt thuis mishandeld. Moeten als straf door hete kolen lopen en worden geslagen. School was het paradijs en mocht je alles doen waardoor de leraren geen controle meer hadden.
Nu in de achtergrond weet is het hopelijk wel een stukje te begrijpen!
Na mijn dagje crèche naar kantoor gefietst en een heeerlijke mango op!
Vervolgens naar de lodge gefietst, wat is dat een stuk!! En de hele berg pfff, kom denk afgetraind terug, hihi.
Lekker bij de lodge gegeten! Aardappelschotel met sla, maar naar alles was dat toch wel heel lekker!
Ook vannacht heeft het weer gehele nacht geregend, dus is nog maar even afwachten of de crèche vandaag doorgaat. Als het namelijk regent gaan de afspraken hier niet door en komt er ook geen kind naar school.. Even afwachten dus..

• 18 Maart 2015 - 07:21

Linda:

Hej Mandy,

Gaat goed zo te lezen!
    Wel een wereld van verschil he.

Heel veel plezier nog en maak er wat moois van,
    Wij blijven je volgen.

Groetjes Linda Ben en Lars

• 18 Maart 2015 - 07:29

Papa, Mama En Daisy:

Nou meid, weer heerlijk om te lezen. Ik zou ook niet op de motor gaan hoor. Levensgevaarlijk. Dan mag verder gaan met fietsen, goed voor dat afgetrainde lichaam van jou, haha.
    Heel veel knuffels en dikke kus van ons drietjes

• 18 Maart 2015 - 09:24

Anke:

Weer leuk om alles te lezen wat jij allemaal mee maakt.
    En idd wat een wereld van verschil.
    Nou je kijkt maar aan wie je de slabbers geeft komen zeker goed terecht.
    Heel veel succes verder!
    Lieve groetjes, Cor, Anke, Lindsy, Jessy

• 18 Maart 2015 - 12:25

Mariette:

Ha Mandy,
    Heerlijk om te lezen, die verhalen van jou.
    En wat doe je het goed petje af.
    Groetjes van ons alle Xxx

• 18 Maart 2015 - 18:23

Frankie:

Nou das minder regen zal paraplu sturen ...wat zullen die kindertjes blij zijn met jouw aanwezigheid

groetjes

• 18 Maart 2015 - 18:58

Opa En Oma :

Je reisverslagen, alweer nummer zes, zijn allen gezellig te lezen.
    Het zal na de eerste indrukken wel minder gaan worden,
    of je wilt op die manier, alles van je afschrijven.
    Veel sterkte en succes.
    Liefs en groetjes,

• 18 Maart 2015 - 22:24

Nathalie:

Hey, das wel een hele overgang maar het went inderdaad snel.
    Vooral omdat je zoveel leuke indrukken opdoet.
    Super wat je allemaal meemaakt.
    Heb je wel al een scharrelei ook op???